Vállalatirányítás, ügyvitel, könyvelés

Kata, Eva, Kiva és mások. E-számla, crm, és sok más, ami napjainkban egy vállalkozás számára izgalmas, érdekes, vagy megfontolásra érdemes lehet. Amiről mi így gondoljuk A vállalatirányítási, ügyviteli és könyvelési varázsszavai érthetően és megvitathatóan.

Naptár

november 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Gépkocsi fenntartás költsége

2013.03.16. 03:00 :: enkiduca

Az Áfa tv 124 § rendelkezik az adólevonási jog korlátozásáról. A 4. pontban az áll, hogy „a 120. és 121. §-tól függetlenül szintén nem vonható le a személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához szükséges szolgáltatást terhelő előzetesen felszámított adó összegének 50 százaléka.” Ebből világos, hogy az 50 %-a levonható. Az adózási megfontolás elveiben azonos, mint a telefon adójának 30 %-át érintő adólevonást tiltó rendelkezés, vagyis ezzel a magánhasználatra fordított szolgáltatási díjban foglalt áfa levonása esik tiltás alá. A törvény ezen pontjának rendelkezése tükrözi az uniós alapelveket. Ugyanezen § első fejezetének c pontja rendelkezik, hogy a személygépkocsi üzemeltetéséhez szükséges termékek azonban adójának levonása tiltás alá esik. Ez látszólag ellentmondás, azonban feloldható. A szerviz szolgáltatást végző vállalkozás ugyanis nem termék értékesítést végez, hanem szolgáltatást nyújt. A törvény értelmében a szolgáltatás nyújtáshoz felhasznált alkatrészek árának beépítése a szolgáltatásba nem változtatja meg az ügylet jellegét. Amennyiben a számlából egyértelműen kiderül, hogy a szolgáltatás díja összesen 100 egység, ami tartalmaz x egységnyi alkatrészt, akkor még akkor is levonható a szolgáltatás adójának 50 %-a, ha a felhasznált alkatrészek a számlán tételesen szerepelnek. A lényeg, hogy a szolgáltatás ne önálló tételként szerepeljen a számlán. A legjobb természetesen, ha a számlán egyáltalán nem szerepelnek az alkatrészek tételesen, de nem okozhat gondot az sem, ha igen, legfeljebb vitára adhat okot. Felvetődig ugyan a kérdés, hogy egy teljes motor csere esetét is el lehet-e ilyen módon számolni, amire az a válaszom, hogy azt már nem nagyon. A határ törvény által nincs kitűzve, így ennek megítélése minden esetben a gazdasági és ellenőrzési szereplőkre háruló feladat.

Vitatott kérdés, hogy az 50 % adólevonási tiltás után figyelembe kell-e venni a magánhasználatot. Az uniós alapelvek szerint nem. Nincs szükség ebben az esetben semmilyen útnyilvántartásra, mert a magánhasználatra eső hányad a cégautó adóban és az 50 % adólevonási korlátban kerül elismerésre. Más a helyzet akkor, ha a teljes adó levonására igényt tartunk, mert ez esetben a legszigorúbban igazolni kell, hogy a magánhasználat nem haladja meg a 10 %-ot. Ez esetben sem csak az útnyilvántartás az egyetlen igazolási lehetőség, a törvény egyéb hiteles igazolásokat is elfogad. Az ügyben NAV állásfoglalás nem létezik. Saját biztonságunk érdekében érdemes e tárgyban NGM állásfoglalást kérni. A NAV e tekintetben várható állásfoglalása borítékolhatóan negatív lesz, tekintettel a cég érdekeltségi viszonyaira. Az NGM azonban nem valószínű, hogy az uniós alapelvekkel ellenkező állásfoglalást adjon ki.

 

Szólj hozzá!

Címkék: adózás 2013 számviteli blog

A bejegyzés trackback címe:

https://eusys.blog.hu/api/trackback/id/tr725137287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.